Det betyder forkortelserne inden for online markedsføring

Hvis du på et eller andet tidspunkt har arbejdet med online markedsføring, eller hvis du er godt i gang med at dykke ned i faget nu, kan det være, du undervejs er stødt på en lang række forkortelser, som måske ikke giver særlig meget mening for dig.

Og det er sådan set heller ikke så mærkeligt. For det er ikke forkortelser, du støder på andre steder eller i andre brancher. Derfor giver det god mening, at du ikke kan tyde dem. For at hjælpe dig godt på vej, har vi her samlet 10 forkortelser med tilhørende forklaringer inden for online markedsføring. Savner du yderligere hjælp med din online markedsføring, kan du med fordel kontakte morningtrain.dk.

SEO

SEO står for Search Engine Optimization, eller hvad vi kalder søgemaskineoptimering på dansk. Det er at arbejde med en hjemmesides synlighed i søgeresultaterne.

PPC

PPC står for Pay Per Click. Det er en betalingsmetode, når du køber eller sælger annoncer. Med PPC bliver der betalt for hvert eneste klik på en annonce.

CPC

CPC står for Cost Per Click, og det er blot et andet navn for PPC.

SERP

SERP står for Search Engine Result Page. Det er de resultater, som en enkelt søgemaskine kommer frem med, når du indtaster et søgeord på en søgemaskine.

CPA

CPA står for Cost Per Acquisition. Hvor du med CPC betaler for hvert klik på en annonce, betaler du med CPA som afregningsmodel kun for hver ordre eller bestemt handling, en person udfører på sitet, som eksempelvis at købe et produkt i en webshop.

CPM

CPM står for Cost Per Mille. Det vil sige prisen pr. tusinde. Opretter du online annoncer, kan du eksempelvis angive en pris, som vil betale pr. tusinde visninger.

CTR

CTR står for Click Through Rate. Det er procentdelen af dem, der, når de har set din annonce, klikker på den. Har 100 set din annonce, og har 10 af dem klikket på den, er din CTR på 10%.

SEM

SEM står for Search Engine Marketing, og det dækker typisk over den betalte trafik, du kan få fra en søgemaskine, hvor SEO er den organiske trafik.

SMM

SMM står for Social Media Marketing, og det dækker over annoncering og markedsføring på de sociale medier.

ROI

ROI står for Return On Investment – med andre ord, hvor mange penge du får igen for din annoncering i procent. Har du brugt 100 kroner på annoncering, og har du tjent 200 kroner på det, er din ROI 100%.